Skip to main content

Úvod

Každý z vás, kdo má své webové stránky a je jedno, jestli se jedná o eshop, reprezentativní web nebo B2B služby už pravděpodobně o linkbuldingu slyšel. A pokud ne, tak vám určitě něco „říká“ slovo SEO. Linkbuilding je jedna z částí SEO, který se jinak dělí na ON page – technické nastavení na vašich stránkách a potom OFF page (zde spadá zmíněný linkbuilding)

Do technické části ON page SEO v tomto článku zacházet nebudeme, jelikož to je velmi rozsáhlé téma, které si zaslouží zcela určitě svůj vlastní článek příště.
V tomto článku si blíže popíšeme: co to je vlastně linkbuilding, pro koho je vhodný, jaké může mít případné nevýhody a také jak měřit jeho výsledky v praxi.

Co je to linkbuilding?

Linkbuilding znamená budování zpětných odkazů. To vám, zřejmě nic moc neřekne. Ukažme si to tedy na příkladu, kde si vysvětlíme nejdříve základní princip SEO celkově.

Příklad

Máte své vlastní stránky, na které vám chodí návštěvníci. Jak vás ale najdou ? Pravděpodobně přes placenou reklamu například na Facebooku, Instagram, Google nebo (v lepším případě přirozeně „organicky“) přes vyhledávače jako Google nebo Seznam. Když vás uživatel internetu najde na těchto vyhledávačích, tak za přivedení potencionálního klienta na stránky nic neplatíte.

Je to tzv. organická návštěva, to znamená, že se vaše stránky zobrazily přirozené na základě klíčového slova, který zadal uživatel. To je rozdíl, protože pokud máte vyhledávací reklamu třeba na Google, tak se vaše stránky na stejné klíčové slovo zobrazí také, ale už za každý proklik platíte (v průměru 15 Kč).

Teď si říkáte, to je skvělé, proč budu platit Google nebo Seznam reklamu, když si mě uživatelé mohou najít sami a zadarmo? Není to tak jednoduché, protože zde už nastupuje SEO (search engine optimization) a vy se sice můžete zobrazit organicky v těchto vyhledávačích, ale třeba až na pozicích 20 a dál, tím se snižuje schopnost oslovit větší počet potencionálních klientů.

Když se podíváte na obrázek, tak můžete vidět prostředí vyhledávače Google.
Zde jsem zadal klíčové slovo – boty adidas.
Vyhledávač mi zobrazil nejvíce relevantní stránky na tento dotaz. Jako první vidíme výsledky z reklam (placená reklama). Za toto klíčové slovo, tyto stránky označené jako reklama, platí ve chvíli, kdy na reklamu někdo klikne.

Potom vidíme již organické výsledky na které když kliknete, tak majitele webu nic nestojí, protože ho Google doporučil přirozeně. Těchto organických výsledků je na první stránce 10. Ve výsledcích je vidět i Google moje firma (mapa), jedná se o lokální SEO, kdy vyhledávač ví, kde se nacházím a nabízí mi výsledky z mé lokality.

Pozice klíčových slov ve vyhledávačích

Umístění na první stránce na vaše klíčová slova je rozhodující. Pokud budete na jiné než na první stránce, tak se vaše šance, že vás uživatel najde výrazně zmenšuje. 

Proto to není tak jednoduché, jak jsem na začátku naznačoval. Když si zaplatíte za reklamu, tak Google vás bude zobrazovat na prvních pozicích (podle ceny, kterou zaplatíte) a budete se střídat s vašimi konkurenty (aukční systém, kdo zaplatí víc za zobrazení na klíčové slovo). Pokud ovšem budeme mít vyladěné SEO, tak zde budete vy na konkrétní pozici a za návštěvníky platit nebudete. Je to ovšem dlouhodobý proces, který se vám ve výsledku ale velmi vyplatí.

Co je to ale ten linkbuilding?

Pro shrnutí, abyste měli váš web na požadovaná klíčová slova na první stránce Google jsou zapotřebí velmi zjednodušeně řečeno dvě věci.

1.  Mít správně nastavené SEO na webu tzv. ON page SEO (texty na stránkách, architekturu webu, SEO title a description nastavení, mít v pořádku indexaci stránek a další faktory)

2.  Vaše stránky musí doporučovat i jiné (cizí) weby (tzv. zpětné odkazy). Funguje to na bázi doporučení, jiný web doporučí váš web a Google tyto informace zaznamenává a vyhodnocuje. Podle toho Google určuje, který web je více relevantní na konkrétní klíčová slova a dává ho do popředí ve vyhledávačích.

Jak vidíte, záleží na obou faktorech SEO – ON page i OFF page. Jeden bez druhého nebude mít požadovaný efekt. Výše uvedené body jsou velmi zjednodušené a nikdo nezná přesný algoritmus Google podle čeho vyhodnocuje nejvíce relevantní stránky, ale bude to z velké části podle faktorů, které naleznete třeba v tomto článku.

Čím více webů na mě bude odkazovat tím…

Možná si říkáte, seženu si co nejvíce webů, aby na mě odkazovali a budu na prvních pozicích. Zklamu vás, bohužel to tak nefunguje.

V dřívějších časech to tak možná fungovalo a stačilo mít velký počet stránek, které odkazovali na vás, ale nyní to nestačí. Google je chytřejší. Zkušený linkbuilder (člověk, který se věnuje linkbuildingu) bude znát z praxe na co se zaměřit a jaké zpětné odkazy sehnat.

Jak poznám stránky, které by měli na mě odkazovat?

Musí se jednat o weby, které jsou tematicky blízké tomu vašemu. Pokud tedy prodáváte například pneumatiky, tak jsou pro vás vhodné stránky, které se zabývají auto moto tématikou.

Co to je ten zpětný odkaz?

Na obrázku vidíte úryvek článku, kde je zvýrazněn (růžově) odkaz na cizí stránku (zpětný odkaz). Proč je tento odkaz zrovna na tomto klíčovém slově „udržováním váhy“ a proč ne třeba na slově zaměstnání?

Je to z toho důvodu, že web, který si zaplatil za tento článek potřebuje pravděpodobně podpořit své pozice ve vyhledávačích na klíčová slova spojená s udržováním váhy. Nejlepší je pro vás tedy odkaz, který bude mít anchor text (text ze kterého míří odkaz) tematický s vaši cílovou stránkou (stránka, kam se uživatel dostane po kliknutí na odkaz). Zpětný odkaz si tedy můžete představit jako hypertextový odkaz, který se používá často v MS office. S tím, že tady v tom případě je tento odkaz umístěn na cizím webu a směřuje na vaše stránky.

Stačí tedy najít weby, které budou tematické a budu mít správný anchor text?

Bohužel nestačí. Každý web, který na vás bude odkazovat, bude mít jiné parametry (hodnoty, které vyhodnocuje Google). Takže zpětný odkaz, který získáte z jednoho webu může mít pro vás jiný přínos než odkaz z jiného webu. Je tedy potřeba analyzovat tyto weby ze kterých získáte odkaz a podle toho si vyhodnotit, jestli je odkaz přínosný a jaké úsilý vynaložíte pro jeho získání. Pro určení kvalit jednotlivých webů jsou zapotřebí SEO nástroje i zkušenosti hledajícího.

Seo nástroje které vám pomohou

SEO nástroje vám pomohou rychle zhodnotit kvalitu cizího webu a zjistit tak, jestli je web pro vás přínosný nebo vám naopak uškodí. Následující nástroje využíváme a jsou nám přínosem.

Ahrefs

Bez tohoto nástroje bychom se neobešli. Jedná se o jeden z nejlepších SEO nástrojů na analýzu stránek a vyhodnocení kvality. Ahrefs má vlastní rank kvality stránek, který vám pomůže získat rychlý odhad o síle webu.

Pro kvalitní linkbuilding je ovšem získání jedné hodnoty (ranku) málo, proto je důležité také zjistit i jiné faktory jako: indexace stránek, zpětné odkazy mířící na web a další faktory, které vám pomohou udělat si celkový obrázek. Ahrefs vám v této analýze ušetří čas. 

Pokud chcete i vy zjistit základní rank vašeho nebo cizího webu, který by na vás mohl odkazovat, můžete vyzkoušet free tool od Ahrefs.

Mention 

 

Ideální nástroj pokud chcete sledovat zmínky o vás na internetu. Zadáte si klíčová slova, která vás zajímají a Mention vás upozorní, pokud se o vás někde na internetu něco šeptne. Můžete tak třeba oslovit autory pro zařazení například zpětného odkazu.

Vlastní úsudek

Pro vybírání vhodných stránek je důležité si je také osobně projít a již na první pohled můžete poznat, zda jsou pro vás zajímavé. Jaké faktory sledovat? Například jak je web aktualizovaný, není zaspamovaný reklamou? Je zabezpečený https? I vlastní pohled vám může hodně říct ještě než začnete analyzovat v placených nástrojích.

Collabim 

Další nástroj, který je pro nás velmi důležitý. Vaše stránky mají určitý počet klíčových slov, které jsou pro vás důležité. Základním krokem je tedy analýza klíčových slov pro vaše marketingové aktivity, abyste zjistili, která klíčová slova jsou důležitá (podle hledanosti a relevantnosti) a kde třeba budete bojovat s konkurencí více či méně.

Abyste mohli měřit vaše pozice ve vyhledávačích na jednotlivá klíčová slova, tak pro tyto účely je právě Collabim, který vám měří pozice klíčových slov a můžete sledovat, jestli vaše linkbuildingové aktivity jdou správným směrem. Funkcí v Collabimu je ovšem mnohem více a ušetří vám hodiny a hodiny času.

Marketing miner 

 

Skvělý nástroj, který má velké množství funkcí. Od analýzy pozic klíčových slov po prospecting webů na linkbuilding. Doporučujeme si vyzkoušet alespoň free verzi a projít si funkce, které nabízí

Pro koho je linkbuilding vhodný?

Linkbuilding je vhodný pro každého, kdo má zájem, aby byl organicky uživatelem internetu vyhledán a chce podpořit tak své pozice. Pokud jste v úzce segmentovaném trhu, kde nemáte velkou konkurenci, tak je pro vás méně potřebný.

V případě, že vaše podnikání je více konkurenční, tak je pro vás důležitý hodně. V některých případech, kdy placená reklama na Google nebo Facebook je často zamítnutá z nějakých důvodů a předpisů, tak jedinou šancí je právě zaměření se na budování zpětných odkazů a SEO celkově.

Možné nevýhody linkbuildingu

Linkbuilding nemá nevýhody, ale může se dělat špatně. Ve finále by vám to v konečné míře mohlo uškodit než pomoci. Pokud budete získávat odkazy z webů, které jsou zaspamované nebo mají podezřelý obsah, problémy se zabezpečením, tak vám to může i uškodit a někdy je třeba se těchto odkazů raději zbavit než je mít v portfoliu.

Nepomůže vám také ani podezřele velké množství odkazů se stejným anchor textem. Google není hloupý a vyhodnocuje nepřirozenou aktivitu, mohl by vás tedy na nějakou dobu nezobrazovat ve vyhledávání (penalizovat).

Jak měřit výsledky linkbuildingu?

Chtěli byste zapracovat do vašeho marketingu i linkbuildingové aktivity? Jedním ze základních a zároveň hlavních indikátoru vyhodnocení aktivit jsou pozice klíčových slov. Na začátku spolupráce máte výchozí pozice pro jednotlivá klíčová slova.

V nástrojích jako Collabim si můžete ověřit a podívat se na vývoj těchto jednotlivých pozic zda jsou lepší. Pozor jedná se o dlouhodobou aktivitu!

Zároveň tím, že se jedná o dlouhodobou aktivitu, tak konkurence vás tak rychle v těchto SEO aktivitách nedožene. Hlavním faktorem jsou tedy pozice a s lepší pozicí ve vyhledávačích byste měli mít i větší návštěvnost a tím i konverze (prodeje/poptávky apod).

Patrik Dolák

Patrik má ve Webfusion na starosti vedení projektů v online marketingu. Postará se o precizní organizaci projektu a konečné zhotovení. Je specialistou na Linkbuilding na PR.