Skip to main content

Kolik stojí webové stránky? Je to drahé nebo levné? Jak se v tom mám vyznat? Asi každý, kdo chce zadat tvorbu svého nového webu , tak si kladl tyto otázky. Webové stránky lze pořídit již za pár tisícovek nebo i za vyšší stovky tisíc až miliony korun. V tomto článku vám ukážeme, jak se orientovat na trhu s tvorbou webů a jak si vybrat vhodného dodavatele pro váš projekt.

Na trhu dnes funguje velká spousta firem (agentur) či jednotlivců (freelancerů), kteří se zabývají právě tvorbou webových stránek. Pro člověka, který tuto službu poptává, může být někdy frustrující se v této džungli vyznat. Pro lepší orientaci na celkovém trhu s webovými stránkami, by Vám měl sloužit právě tento článek.

Dnes by se dala tvorba webových stránek přirovnat k novodobému řemeslu. Bez webu jakoby firma nebo projekt neexistoval. Stejně jako je tomu u řemesla a řemeslníků i zde za stejné peníze bohužel neobdržíte stejnou kvalitu služeb.

Kolik stojí průměrně webové stránky?

Kolik stojí webové stránky, je hlavně otázkou náročnosti projektu. Orientačně se cena průměrných webových stránek pohybuje v rozmezí 30 000 – 80 000 Kč. Velmi ale záleží na velikosti webu a kvalitě, kterou požadujete. Obecně by se dalo říct, že můžete zvolit kategorii dodavatelů low-cost, střední třídu nebo high-end.

Jak tedy vybrat správnou cenovou kategorii právě pro vás a jaký rozsah služeb od dané investice můžete očekávat?

Co všechno je potřeba k tvorbě webových stránek

Ještě než si projdeme jednotlivé cenové úrovně webových stránek, pojďme se podívat, co všechno by jste měli mít připraveno, aby tvorba webových stránek byla co nejvíce úspěšná.

Webová stránka je charakterizací vašeho podnikání nebo koníčku. Je tedy hlavně na vás, jaký obsah chcete na webu prezentovat. Dobré je inspirovat se konkurencí nebo podobně zájmovými stránkami pro plnou představu co vše budete potřebovat.

Měla by webová stránka generovat nové poptávky nebo zvyšovat prodeje?

Je nutné si definovat jestli vaše nová webová stránka má byt jen prezentační nebo i prodejní. Následně podle toho můžete i vést celou komunikaci s potencionálním dodavatelem.

Prezentační web slouží pro ukázku vás, vašich prací nebo zájmů. Obvykle jde o různé umělce, zájmové kroužky nebo volno časové fotografy.

Prodejní web ale většinou už zajímá každého, kdo poskytuje nějaké služby nebo prodává produkty. Cílem takového webu je optimalizovaný vzhled a výkon, který zajistí vyšší konverze.

Máte připravené veškeré podklady k tvorbě webu?

Než začnete vůbec s tvorbou webových stránek, je dobré si připravit všechny podklady pro nový web. Jde především o texty, fotky, případové studie, různou grafiku, reference zákazníků a podobně. Obecně cokoliv co podpoří webovou prezentaci.

Hlavní podklad skoro pro každý web jsou texty. Víceméně se snažte dát dohromady informace, které chcete na webu prezentovat a agentura díky profi copywritingu si vše už uchopí do prezentace na webu.

Jaký máte připravený rozpočet?

Rozpočet určuje jakou cenovou kategorii bude dobré zvolit a především úroveň celkové webové prezentace. Pokud jste firma s miliónovými obraty, asi je blbost tvořit web za 30 000 Kč a bude adekvátní investovat do profesionální webové prezentace, která rozvine váš business.

Naopak pokud jste například řemeslník s průměrným příjmem, asi je nesmysl investovat stovky tisíc do nového webu a vystačíte si s řešením do 30 000 Kč.

Máte nějaké speciální požadavky na určité funkce webu?

Když už budete dělat nový web, je dobré se i zamyslet nad tím, co by vám opravdu mohlo ještě více pomoct . Může jít například o různé rezervační systémy, online vyplňování smluv, e-shop nebo třeba online chat.

Máte definované cíle, kterých má nová webová stránka dosáhnout?

Od svého nového webu by jste měli mít jeden jasně vytýčený cíl, který by měl dodavatel mít neustále na paměti při tvorbě webu. Obvykle se jedná o zvýšení poptávek nebo prodejů ale může jít také o zvýšení návštěvnosti nebo pouze zlepšení vizuálního dojmu z nového webu.

Ověřte si reference

Než s kýmkoliv začnete spolupracovat, ověřte si jeho reference a že daný dodavatel opravdu umí svoji práci kvalitně vykonávat. Reference a dlouhodobý zákazníci jsou nejlepší ukazatel při výběru dodavatele.

Zjistěte, jak funguje tvorba webu

Je dobré alespoň trochu nastudovat proces tvorby webových stránek, aby jste mohli chápat všechny jednotlivé fáze a vědět, kdy můžete vstupovat zpětnou vazbou do návrhu webů.

Kapitola 1

Tvorba webů v online platformách

Kapitola 2

Low-cost

Kapitola 3

Střední třída

Kapitola 4

High-end

Kapitola 5

Výběr dodavatele

Kapitola 6

Shrnutí

Kolik stojí tvorba webových stránek u online platforem

Kapitola 1

Ještě než se podíváme na jednotlivé cenové kategorie tvorby webových stránek, pojďme si rozebrat jeden segment, na který určitě narazíte – tvorba webových stránek u online platforem jako jsou Webnode, Wix nebo Mioweb.

Tvorba webových stránek je velmi specifická záležitost – obecně řečeno musíte vytvořit poutavou a jasnou prezentaci, který za co nejmenší čas odprezentuje vaše služby, produkty a přivede uživatele k objednávce.

Díky službám jako Wix nebo Webnode si dnes může vytvořit web každý a skoro zadarmo (zaleží na tarifu). Je to ale dobrý nápad? Pokud to s businessem nebo svým záměrem myslíte opravdu vážně, tvorba webových stránek vás akorát zpomalí, protože nedokážete dostatečně dobře zpracovat webovou prezentaci.

I když dané nástroje mají připravené profesionální šablony je velmi malá pravděpodobnost, že amatér dokáže vytvořit ziskový web, který posune jeho podnikání.

Cena webových stránek u online platforem

Navíc na konci tvorby webu musíte zvolit i nějaký tarif, kde je potřeba zaplatit hosting, doménu a služby dané platformy. Zdarma to tedy až tak moc není a dostanete se do situace, že do provozu webu budete muset pravidelně investovat. U webnode je to například 249 Kč měsíčně a u Wixu 10 Euro měsíčně.

Nemluvě o tom, že úspěšný web, který generuje poptávky a rozvíjí vaše podnikání není jen o samotném web designu. Je nutné zohlednit optimalizaci rychlosti načítání webu, optimalizaci kódu a SEO optimalizaci. Tyto funkce určitě na těchto platformách budete mít řešená jen základně a není zde možná profesionální optimalizace.

Pokud jste tedy firma nebo živnostník, je určitě lepší se zaměřit na kategorii low-cost nebo střední třidu. Je nutné sice investovat nějakou částku do zhotovení ale celkový zisk z profesionálního webu může být na konci daleko větší a dlouhodobější.

Jestli-že ale máte úplně nový nápad nebo si potřebujete pouze za minimální náklady ověřit nějakou teorii, je tohle ideální kategorie pro vás. Více v našem článku – webové stránky zdarma, je to dobrý nápad?

Cena webových stránek u low-cost agentur a freelancerů

Kapitola 2

Kolik stojí webové stránky v této lowcost třídě? Obvykle se jedná o nějakého studentíka z pokoje metr na metr, který se obejde bez nákladů na provoz a řízení firmy. Mnohdy i bez oprávnění potřebných k vykonávání této činnosti.

A teď už vážně. O tom jak má váš web vypadat, máte nějakou představu. Tuto představu předáte právě tomuto jednotlivci nebo agentuře a během pár dní nebo dokonce i hodin máte dokončené webové stránky.

Člověk by si řekl, že to zní docela dobře.

Bohužel pro vás, tohoto člověka nejspíš nebude moc zajímat co stojí za Vaší motivací vytvořit web. Ani jaké jsou vaše cíle, kterým se chcete pomocí Vašeho webu přiblížit. 

Práce low-cost agentur nebo freelancerů jsou většinou na jednoduchém CMS systému a nějaké free šabloně, která je akorát nadstavená a doplněná obsahem s prezentací, kterou jste požadovali (velmi základně). Charakterizací této skupiny je velmi nízká až podezřelá cena.

Výsledek bude většinou velmi slabý, jelikož s časovou dotací potřebnou pro vytvoření webu za tyto peníze, není prostor pro SEO optimalizaci, optimalizaci načítání rychlosti webu a další návaznosti, které dělají web úspěšným (vydělává vám peníze).

Mnohdy nebude čas ani na pořádně odvedenou práci na designu webu a o optimalizaci textové podoby předávaných informací ani nemluvě.

Můžete se připravit spíše na to, že budete mít ještě pár starostí s doladěním stránek. V základu máte obvykle pouze 1-2 revize a jakákoliv další úprava je placená. Další nevýhodou je, že web obvykle stojí na jednom člověku, kterému jste takřka vydáni na pospas.

Cena webové stránky v této cenové skupině je obvykle do 30 000 Kč

Většina freelancerů funguje jen na tom, aby si co nejrychleji Vaši zakázku splnila a hurá na další. Po těchto skupinách obvykle nejčastěji děláme redesign a následně další činnosti jako je úprava textů a SEO optimalizace, aby se web alespoň přiblížil tomu, co od něj klient v první fázi očekával.

Jak uspět u tvorby low-cost webových stránek

Pokud víte, že máte omezené finance a nutné potřebujete vytvořit webové stránky, nemůžete zvolit jinou kategorii než low-cost. Jak tedy uspět v této kategorii, aby web byl alespoň trochu funkční a dlouhodobě úspěšný?

Ideální profil freelancera, kterého budete hledat je snaživá osobnost, která udělat maximum proto, aby váš web byl super. Může to byt student nebo někdo, kdo se snaží začít podnikat. Určitě je důležité se podívat na dokončené weby, aby jste si mohli ověřit úroveň zkušeností freelancera.

1

Dejte dohromady přesné zadání

Čím méně dáte volnosti v realizaci webu, tím lépe. Je dobré zadání maximálně specifikovat, aby jste se vyhnuli možným nepříjemnostem - tzn. přesné zadání na systémy webu, vzhled a funkčnost. Nejlepší volbou bývá obecně WordPress s profesionální šablonou a poslat pár podobných webových stránek, které se vám líbí.
2

Připravte si kompletní podklady

Připravte si všechny potřebné podklady k tvorbě webu jako je logo, všechny texty na jednotlivé podstránky a jakékoliv další materiály jako jsou fotky, grafika nebo obchodní podmínky. Obecně platí, že čím méně necháte volnosti a vaše zadání bude přesně, vyhnete se nepříjemným situacím.
3

Zaplaťte až po kontrole a předání webu

Celou spolupráci si domluvte tak, aby jste zbytek částky za web doplatily, až při konečném předání webu. Je nutné si web plně zkontrolovat (nezapomeňte na mobilní verzi) a pokud bude vše v pořádku tak můžete přejít k publikaci webu na ostrou doménu a následnou platbu.

Jestli jste připraveni a mátě hotové zadání webu a všechny podklady, stačí už jen zadat poptávku a vybrat vhodného freelancera. Nejlepší volbou je podle mého názoru webtrh, kde najdete desítky profesionálů za super ceny. Pokud nemáte problém s angličtinou tak doporučuji Fiverr, kde máte freelancery z celého světa.

Kolik stojí webové stránky ve střední třídě

Kapitola 3

V této kategorii byste měli již dostat určitý klientský servis a individuální přístup během celého procesu tvorby webu.

Výsledek by měl splňovat všechny vaše požadavky s ohledem na celkovou funkčnost webu a estetiku designu. Výhodou této kategorie je především kvalita a daleko vyšší pravděpodobně úspěchu (web bude generovat víc poptávek/prodejů).

Pokud jste tedy fungující firma nebo máte rozjetý business a potřebujete, aby nový web dál rozvinul vaše podnikání, střední cenová třída je ideální kategorie pro vás.

Výhodou střední třídy jsou i navazující služby jako je online marketing, vývoj aplikací, správa webových stránek nebo grafika. Díky tomu můžete mít všechny digitální služby sjednocené pod jednou střechou.

Jak probíhá tvorba webových stránek ve střední třídě?

Celý proces tvorby webu by měl být organizovaný a maximálně profesionální. Agentura by vás měla intuitivně provést jednotlivými části procesu tak, aby se dodržely termíny a byl dostatek prostoru pro zapracování zpětné vazby.

Zároveň by webová stránka měla už obsahovat určité standardy, které jsou dnes součástí funkčních a úspěšných webových stránek. Jde především o SEO optimalizaci, optimalizaci rychlosti načítání webu a kvalitě napsaného kódu.

Tyto služby zásadně ovlivňují celkový uživatelský zážitek z prohlížení webu a hodnocení vyhledávači. Pokud jednotlivou kategorii zanedbáte, je dost možné, že pak celý web nemusí generovat nové poptávky nebo zvyšovat prodeje.

Součástí takového webu by mělo být vytvoření následné dlouhodobé strategie s ohledem na obor podnikání a vytyčené cíle klienta.

Zároveň by Vám agentura měla být schopna nabídnout vytvoření vhodné marketingové strategie. Jedná se o metody, díky kterým mimo organické vyhledávání, přivedeme relevantní uživatele na váš web a tím se využije jeho plný potenciál

Cílem každé web designové agentury by mělo být zajištění, co nejkratší návratnosti investice do nového webu.

Kolik stojí web ve střední třídě

Cenovou náročnost každého webu určuje především rozsah prací jako je celkový počet podstránek, funkce webu a speciální požadavky jako členská sekce, online chat a podobně.

Na prezentačním webu, kdy nás osloví např. malá stavební firma, strávíme do 150 hodin práce včetně vytvoření firemní identity a copywritingu textů

V případě, že nás osloví korporátní klient s několika tisíci zaměstnanci a požadavkem na tvorbu webu o rozsahu 50 a více podstránek včetně jejich SEO optimalizace, zpracováním vhodného marketingového plánu nás stojí např. 350 hodin+ našeho času včetně schůzek s klientem.

Hodinová sazba agentur pro tyto práce se pohybuje nejčastěji v rozmezí od 500 – 2 000 Kč

Proto je velmi těžké nějak sumarizovat odpovídající částku v kostce. To, kolik stojí webové stránky, je zkrátka vždy na individuálním posouzení náročnosti daného projektu, a proto je zde tak velký cenový rozptyl.

Cena za webové stránky by ale měla vždy vycházet z orientační časové náročnosti, kterou by agentura měla dodržet.

Většina firem, které vytváří webové stránky, se pohybuje v cenové kategorii střední třídy. Je zde bohužel propastný rozdíl v kvalitě služeb. Proto je vždy nutné danou agenturu prověřit a podívat se na reference, které dokážou jestli svoji práci umí opravdu dělat dobře.

Cena webu ve střední třídě je

od 30 000 Kč do 400 000 Kč

Do kategorie střední třídy se řadíme i my. Snažíme se pro naše klienty pracovat vždy tak, jak bychom chtěli, aby pro nás pracovali ostatní. Náš hlavní cíl je zajistit klientovi návratnost z počáteční investice a zvýšit tržní potenciál díky našim službám.

Proč jsme se rozhodli působit hlavně v této cenové kategorii se můžete dočíst v našem minulém článku – Tvorba webových stránek – WebFusion vs. ostatní.

Jak uspět v kategorii střední třídy?

Úplně stejně jako v low-cost tříde, tak i ve střední tříde by jste měli mít jasně vytýčený cíl, kterého chcete pomocí nového webu dosáhnout. Mezi nejvíce používané cíle patří branding (profesionálnější dojem z webové stránky) a zvýšení poptávek nebo prodejů.

Pomocí jasného a měřitelného cíle bude schopna agentura navrhnout celkovou strategii, díky které cíle dosáhnete. Obvykle se jedná o kombinaci tvorby webových stránek a následného online marketingu.

Velmi důležitou jsou následně reference agentury a jak probíhá dlouhodobý servis a údržba webových stránek. Webová stránka je něco jako auto – pokud s ním nezajedete občas na kontrolu, určitě časem přestane jezdit.

Firmy většinou volí strategii, že zadají poptávky na 2-3 agentury a vyberou si nejsympatičtější nabídku. V této cenové kategorii rozhoduje především profesionalita, kvalita a reference.

Cena za high-end webové stránky

Kapitola 4

High-end cenová kategorie je už pro větší hráče, kde je většinou nutné se držet velmi konkrétního zadání na funnkčnost webu. Může jít například o rozsáhlé webové portály s velkou návštěvnosti a webovými aplikace na míru.

U takto velkých zakázek už není prostor na chyby a vše musí byt do detailu optimalizované a otestované. Může jít například o internetové bankovnictví, portály přepravních služeb nebo třeba rozvoj jídla jako je Dáme jídlo nebo Wolt.

Tyto agentury, které mají kapacity a zkušenosti profesionálně vyhotovit takové zakázky jsou opravdu chirurgicky precizní a většinou co deklarují, tak také splní ale samozřejmě také za vyšší sumy.

Samotný návrh webové prezentace nevychází ani tak z toho, jak moc se to líbí designérovi, ale spíše naopak přímo z pohledu konečného uživatele webu. Všechny návrhy jsou dokonale otestované, aby se zjistilo, co si daný člověk zapamatoval při pohledu na web jako první, kde uživatelé nejvíce klikají, jestli všechny informace jsou přehledné a podobně.

Díky neustálému testování a optimalizaci pak i diametrálně narůstá cena, protože je nutné dojít až na konec funkčního grafického návrhu, který bude konverzní a bude fungovat.

Je nutné chápat, že tohle je už opravdu vyšší level webdesignu a programátorských prací a proto i mnohonásobně vyšší cena než ve střední třide

Koho mohu doporučit je Honza Řezáč, který napsal první českou a hlavně smysluplnou knihu o webdesignu – Web ostrý jako břitva. Pokud chcete opravdový high-end web, tak u něj to s naprostým klidem vyřešíte.

Cena webu v high-end třídě

je od 400 000 Kč až do jednotek miliónů

Jak uspět v kategorii high-end webových stránek?

Alfa omega v této kategorii by mělo být mít zpracovanou projektovou dokumentaci. Projektová dokumentace do detailu definuje veškeré požadavky na funkčnost webu a rozsah. Díky tomu je pak možné velice přesně určit konečnou cenu projektu.

Doporučujeme, aby projektovou dokumentaci nejlépe zhotovila externí agentura, která následně může být takový mediátor při výběrovém řízení a celkovém dozoru zhotovení webu.

Výběr cenové třídy a vhodného dodavatele

Kapitola 5

Při tvorbě webové stránek je nejdůležitější o všem přemýšlet jako i investici. Díky webu můžete mnohonásobně posunout svůj business a předběhnout tak konkurenci. Jako každý investice, tak i ta do webových stránek by měla mít svoji návratnost.

Pokud tedy nový web začne ihned fungovat, máme vyzkoušené, že úspěšné weby mají návratnost v průměru do 3-6 měsíců. Návratnost investice je ale vždy individuální a velmi záleží na produktu nebo službě, kterou klient nabízí.

Jakou vybrat cenovou úroveň pro tvorbu webových stránek

Mám nový nápad na podnikání nebo produkt

V této fázi je adekvátní investovat minimum času a prostředků do realizace tak, aby trh ukázal jestli je vaše teorie správná. Proto je dobré volit tvorbu webových stránek zdarma nebo low-cost pokud chcete mít realizaci více profesionální.

Jsem startup, který má investory

V momentě, kdy máte vyraisované prostředky na váš nápad, exekuce a realizace musí byt velmi přesná. V této fázi se obvykle volí střední třída nebo high-end agentura, která precizně zvládne realizaci projektu.

Jsem živnostník ale nemám zákazníky

Pro začínajícího živnostníka nebo živnostníka, který má dlouhodobě problém se získáváním nových zákazníků je nejlepší volbou low-cost. Živnostník v této kategorii by se měl soustředit hlavně na zvýšení kvality svých služeb a získávání doporučení od svých klientů.

Jsem živnostník nebo malá firma a mám pravidelné zákazníky

Vhodnou kategorií pro zavedené živnostníky nebo menší firmy je střední třída, která novým webem dokáže lépe odprezentovat vaše aktuální služby nebo produkty a ukázat tak skvělé reference. Nový web v této fázi může znamenat razantní posílení businessu.

Jsem malá, střední nebo větší firma a chci zvýšit tržní potenciál

V této fázi je hlavním cílem zvýšení poptávek nebo prodejů. Obvykle se jedná o kombinaci nového webu s následným online marketingem, který zajistí využití plného potenciálu webové stránky. Vhodná cenová kategorie je střední třída nebo high-end

Jsem zavedený korporát

Korporátní weby mají většinou už své zavedené brand manuýly a styly prezentaci, které se musí respektovat i přes web designu. Cílem takového nového webu je především posílení značky a dlouhodobě cílit na akvizici nových zajímavých klientů. Vhodnou cenovou třídou je kategorie high-end nebo střední třída.

Jak můžete vidět, výběr vhodné cenové třídy a následně dodavatele záleží primárně na tom, v jaké fázi se nachází váš business.

Pokud jste zavedená firmy a pravidelnými zákazníky, je asi blbost zkoušet tvořit webové stránky zdarma a podobně. Jestli-že ale jste startup, který nabral větší investice, dává smysl high-end cenová třída a podobně.

Shrnutí

Kapitola 6

Každý měsíc máme mnoho dotazů kolik stojí webové stránky u Webfusion? Víceméně vždy dáváme stejnou odpověď, jakou najdete tady v článku.

Je vždy nutné poznat v jaké jsem fázi podnikání, jaké mám cíle s novým webem, jaký mám rozpočet a následně si vybrat nejlépe dlouhodobého partnera v oblasti tvorby webových stránek a digitálních služeb

Obecně jsme rádi, že Webfusion má své místo na poli střední třídy s veškerými nároky na odváděnou práci a služby, které by klient čekal od high-endové agentury. Každý den sledujeme světové trendy na poli webových stránek, online marketingu a vývoje aplikací. Jen díky tomu můžeme neustále doručovat kvalitní služby a servis.

Většinu našich webů stavíme na řešeních, které máme prověřené a víme co od nich čekat. V případě, že přijde poptávka, jsme schopni díky našim optimalizovaným interním procesům ihned reagovat a web přivést k životu v relativně krátkém čase. Zpravidla do jednoho měsíce do dvou měsíců od zadání.

Pokud si chcete zjistit orientační cenu na váš projekt, stačí vyplnit krátký formulář na stránce zjistit cenu.

Náš hlavní cíl je zajistit klientovi návratnost z počáteční investice a zvýšit tržní potenciál díky našim službám a nejlépe vytvořit dlouhodobé a funkční partnerství. Máme za sebou desítky úspěšných projektů pro živnostníky, startupy, malé a střední firmy nebo korporáty.

Pokud si chcete zjistit orientační cenu na váš projekt, stačí vyplnit krátký formulář na stránce zjistit cenu.

Petr Sanetrník

Petr má ve Webfusion na starost organizaci jako je nastavování procesů, vedení porad nebo určování strategických cílů do budoucna.