Skip to main content

Interakce

Interakce je druh akce, ke které dochází, když na sebe dva nebo více objektů působí. Myšlenka dvousměrného účinku je zásadní v konceptu interakce, na rozdíl od jednosměrného kauzálního účinku.

Interakce má v různých vědách různé přizpůsobené významy.

Interakcemi zabývá obor Interakční design. Definice Interakčního designu zní takto:

Interakční design je vytvoření dialogu mezi osobou a produktem, systémem nebo službou. Tento dialog je fyzické i emocionální povahy a projevuje se v souhře mezi formou, funkcí a technologií, jak je zažíváme v průběhu času„.

Interakční design v oblasti designu webových stránek a aplikací, nalezneme jako podobor oboru UX.  Klíčový rozdíl mezi UX a interakčním designem je ve způsobu, jakým přemýšlíme o uživatelských interakcích. Návrháři interakcí se zaměřují na okamžik, kdy uživatel interaguje s produktem, a jejich cílem je zlepšit interaktivní zážitek. Pro designéry UX je okamžik interakce jen částí cesty, kterou uživatel prochází při interakci s produktem. UX design a interakční design jsou propojeny, ale je téměř nemožné vytvořit dobrý interakční design izolovaně od UX.

Jaký je tedy úkol Interakčního designera? Samostatnou pozici pro návrh interakcí najdeme zejména ve velkých společnostech jako je například Google nebo Microsoft, kdy je celý obor UX dále dělen na specializované oblasti. Mezi povinnosti návrháře interakcí obecně patří identifikace klíčových interakcí produktu a vytváření prototypů pro testování konceptů.