Skip to main content

Dnes se podíváme na internet z trochu jiného pohledu – zneužití soukromí na internetu. Když jsme vydávaly článek Vliv Facebooku na podnikání, zmínili jsme, jak Facebook má zásadní vliv na dnešní business, má to ale i svoji stinnou stránku.

Veškeré služby, které dnes na internetu používáte zdarma, tak zdarma určitě nejsou. Platíte za ně tu nejvyšší cenu – svými osobními daty. Mnoho lidí říká: „no ale já nemám co skrývat, mně je to jedno‘‘. Tohle je ale ten nejhorší přístup, který lze zaujmout – pokud dovolíme jen tak sdílet a prodávat své osobní údaje, je to jen krůček od zrušení našeho soukromí a narušení lidských práv.

Byznys 21. století – prodej osobních údajů

Pro velké korporace jako Google nebo Facebook je daleko větší byznys, prodávat Vaše soukromá data inzerentům (ti co platí za zobrazování reklamy) než kdyby jste si danou službu měly sami platit. Pro inzerenta je to velmi efektivní, protože díky velkému množství dat dokáže reklamu zacílit přesně na svoji cílovou skupinu.

Díky tomu, že Google, Facebook nebo Microsoft mají tolik uživatelů po celém světě, je logické, že patří mezi největší firmy světa, protože vlastní tu nejcennější komoditu na světě – Vaše osobní data. Díky tomu, že osobní data jsou tak cenná, tak tímto prodejem Vašich dat inzerentům narušují soukromí na internetu všech uživatelů.

Jak konkrétně je narušováno naše soukromí na internetu?

MOBILY OD GOOGLU S ANDROIDEM NÁS SLYŠÍ

POKUD NEMÁTE FACEBOOK PROFIL, TAK MÁTE TZV. GHOST PROFILE A SPOUSTU DALŠÍHO

PŘÍSTUP K DATŮM MAJÍ STÁTNÍ ÚŘADY ZA ÚČELEM ‚‚OCHRANY STÁTU‘‘, COŽ ZNÍ PĚKNĚ ALE JE TO VELMI ZNEUŽITELNÉ

Jak chránit své soukromí na internetu? – Prohlížeč Brave

Brendan Eich (zakladatel nejpoužívanějšího programovacího jazyku Javascript, spoluzakladatel prohlížeče Mozilly firefox) se rozhodl vykročit v boji proti zneužívání osobních údajů a vytvořil nový prohlížeč Brave, který v sobě má integrovaný Ad-blocker (zobrazování reklam, cookies a další tracker), tak aby pro internetové stránky nebylo možné jednoduše o Vás shromažďovat Vaše cenná osobní data na internetu.

ODKAZ NA STAŽENÍ PROHLÍŽEČE BRAVE – STÁHNOUT

Je jen na Vás, jestli chcete být produkty těch největších firem světa a jen tak nechat prodávat své osobní data nebo jestli se začneme jako společnost bránit k ochraně svých osobních dat a budeme se snažit zmírnit vliv těchto technologických gigantů.

Jak to funguje?

Celá myšlenka prohlížeče Brave je postavená na tom, že Vaše data na internetu mají hodnotu. Pokud tedy souhlasíte a zapnete Brave ADs, začnou se Vám zobrazovat reklamy za které dostanete zaplaceno. Konkrétně dostáváte 70% z částky, kterou musí inzerent zaplatit, aby na Vás reklamu zacílil.

Pokud nechcete reklamy vidět vůbec a držet si maximální soukromý, můžete vypnout Brave ADs a při prohlížení na internetu nebudou žádné trackery uchovávat Vaše osobní data. Brave se tak snaží udělat internet zase spravedlivým místem pro uživatele, kteří byli jen doteď zneužíváni. Aktuálně veškerý zisk z Vašich osobních dát šel pouze třetím stranám (Google, Facebook).

Další velká výhoda Brave ekosystému je, že uživatel může odměňovat své oblíbené webové stránky (inzerenty) pokud jsou Brave verified. Peníze si může uživatel nahrát na svůj brave účet a nebo může použít peníze, které získal z prohlížení reklam a část tak rozdělit mezi své oblíbené stránky.

Brave ověřené webové stránky

Do ekosystému Brave se začínají zapojovat i velké webové stránky, které chtějí podporovat soukromí  na internetu. Mezi největší webové stránky patří například The Guardian, Vimeo nebo Wikipedia. List všech Brave verified stránek je možné najít na https://batgrowth.com/publishers

Martin Nasswettr

Martin je společně s Petrem jednatelem webfusion. Má na starost finance a webdesign a dohlíží na konečnou kvalitu webů.