Skip to main content

Co je to reklama Sklik

Reklama na Sklik je reklamní systém v česku “populárního” vyhledávače Seznam. Abychom lépe pochopili výhody a nevýhody Skliku, musíme se podívat na samotný vyhledávač Seznam a jeho pozici na českém internetu. Populární je především v tom smyslu, že kromě Googlu by v česku těžko hledal konkurenta.

I tak si zajišťuje několik desítek procent podílu uživatelů, kteří jej využívají jako primární zdroj hledání. Za zmínku stojí že je to spíše globálně vyjímka, že by se Google dělil v takovém poměru na trhu vyhledávacího systému. Další výjimky jsou Yahoo, Bing nebo Baidu.

Reklama Sklik a její výhody

Hlavní výhody, které Seznam na českém trhu má (nebo možná měl) jsou česká lokalizace a doba kterou tady s námi již je. Velký podíl samozřejmě hrají i služby jako mapy.cz a další prvky, nicméně již tady může být patrné, jací uživatelé Seznam využívají. Tedy cílová skupina, které se bude zobrazovat reklama ve vyhledávání díky PPC Reklamě a SEO optimalizaci.

A tady přichází klasický argument většiny lidí když volí reklamní systém, na které spustit reklamy – pokud chcete spustit reklamu na Sklku, počítej s tím, že oslovíte starší publikum (většinou to vyzní, že opravdu staré publikum).

Je to ale opravdu tak? A vyplatí se vůbec  inzerovat na Skliku když jeho podíl proti Googlu stále klesá?

Má reklama na Sklik a Seznam smysl?

Pokud se podíváme na statistiky, tak je jasné že vyhledávání na Seznamu se pomalu stává minulostí a Google zvyšuje svůj monopol. A upřímně, jak často hledáte na Seznamu vy? Ne, že by byl samotný engine špatný, ale tady podle mě spíše vyhrává množství dat. Čím více dat engine získá, tím lepší výsledky na základě zkušeností předchozích uživatelů Vám může nabídnout.

Význam reklamního systému Sklik

Tudíž v rámci reklamy ve vyhledávání si nastavíte reklamu nejspíše na Googlu a na Seznamu sbíráte jen drobky. Stále se ale držíme statisticky a tematicky kolem vyhledávací sítě.

Říkají Vám něco novinky.cz, super.cz, seznamzprávy nebo stream.cz? Tak právě tam a nejen tam můžete zobrazit bannerovou, video nebo nativní reklamu. A to už se nebavíme o drobcích nebo starší věkové skupině ale o velkých, skutečně populárních serverech v České republice.

Taková reklama v prémiovém prostoru, to už zní o něco lákavěji což?

Samozřejmě některé zmíněná média nevyužívají pouze reklamní síť skliku. Ani samotný seznam.cz

Srovnání reklamích systému Sklik a Google Ads

Za zmínku zde určitě stojí i technické srovnání reklamních systémů, což je velice důležité, protože jako inzerent chcete mít ty nejlepší možnosti, jak oslovit uživatele co nejpřesněji. Ideálně tak, že si ani nevšimne, že jde o reklamu

(skvělý seznam native).

I když nechci křivdit Skliku (ale přijde i na Google), tak posledních 15 let je to pořád stejná hra. Kdy Google je v oblasti formátů reklamy o krok napřed a Sklik tyto formáty jen přebere. Většinou se jedná o několik měsíců. Každopádně to může být i záměr, kdy Google testuje a Seznam nasadí už jen to co už funguje.

Je třeba ale zmínit, že Sklik disponuje i formáty reklam, které Google nemá.

Proč reklama Sklik kopíruje vzhled reklam ve vyhledávání

Odpověď je jasná. Google hraje v reklamě prim a Sklik zná svoji pozici. Pokud jdu první udělat reklamu na Google a Sklik mi nabídne, že stejné formáty mohu použít i u nich, tak je to v nadsázce pro specialistu jen ctrl+c -> ctrl+v.

Vydělají na tom obě strany. Inzerent osloví více publika a není to tolik práce navíc. Jen si představte opačnou situaci, kdy byste museli na Google dělat desítky textových reklam s omezením na 30 znaků pro titulek a na Skliku byste měli znaků pouze 25. Museli byste vše přepracovat.

Pokud bychom dále srovnávali tyto reklamní systémy, tak Google jistě vyhrává na poli reklamy ve vyhledávání, produktové reklamy a dynamickém remarketingu. I automatizované reklamy jsou pokročilejší. V čem ale Sklik, dle mého názoru, vyhrává je obsahová (bannerová) reklama. To je již dnes známá věc a ví to i obchodníci Skliku, kteří Vám tuto službu rádi nabídnou.

Důvod je ten, že obsahová reklama na Googlu je těžkopádná skrze cílení. Člověk si s tím musí opravdu hodně vyhrát, aby reklamu zobrazoval lidem kterým chce a především na místech které chce.

Většinou Vám ale sežere kredity za zobrazení v aplikacích, webech které nejsou relevantní a kdo ví kde ještě. K tomu Google používá trik nativní reklamy, který pasuje všude, do každého formátu. Lehce s tím bojují smart kampaně ale obsahovou síť volím raději na smart dynamický remarketing.

Na první pohled nevýhodou věc dokáže Sklik v obsahové síti přetavit v docela zajímavou výhodu. Google ve své obsahové síti má několik milionů webů po celém světě. Sklik samozřejmě takovou síť nemá ale jsou to české weby, které většinou znáte a lehce zkontrolujete i jejich obsah. Prodáváte auta nebo autodíly? Garáž.cz nebo sauto.cz a další podobné weby zní jako jasná volba pro umístění reklamy. U Googlu by to bylo spíše abstraktní cílení.

Jako další zajímavý formát Skliku musím pochválit seznam native. Tento formát naleznete snadno na hlavní stránce seznam.cz při strollování dolů. Kde jsou různé zajímavé články a občas se mezi nimi objeví právě tato reklama. Je hůře rozpoznatelná oproti neplacenému obsahu a nabízí hezkou kombinaci obrázku s titulkem. Takovou reklamu naleznete i přímo v článcích.

Formáty reklam Sklik

Sklik nabízí 4 základní formáty reklam. Reklamy ve vyhledávací síti, reklamy v obsahové síti, produktové reklamy a video reklamy.

Reklamy ve vyhledávání nabízí klasický vzhled a možnosti jako u Google Ads. Tedy tzv. rozšířenou textovou reklamu, včetně rozšíření o podstránky a dalších prvků.

Reklamy v obsahové síti nabízí

 

  • klasickou bannerovou reklamu v 10+ velikostních variací. Z nichž nejpoužívanější jsou čtvercové 300×300, svislé 160×600 a vodorovné 300×250.


  • Kombinované reklamy což jsou velikostně přizpůsobivé bannery kombinující text a obrázek.


  • Brandové reklamy jsou velké grafické formáty obklopující obsah webu.
  • Dynamické reklamy, které zobrazují dynamicky produkty na základě feedu a chování uživatelů na webu (produkty / kategorie, které navštívili)

 

  • Produktové reklamy, které zobrazují na základě feedu na daný dotaz produkt s jeho obrázkem, cenou a dalšími parametry, které jsou ve feedu uvedeny. Funguje pouze s propojením se zboží.cz

 

  • Video reklamy, které představují klasické několika sekundové videospoty před videem.

Kolik stojí reklama Sklik?

Kdo čeká konkrétní čísla, tak toho bohužel zklamu. Existuje zde několik faktorů, které ovlivňují celkové náklady na inzerci, případně cenu za proklik. Obecně skrze formáty ovlivňuje cenu segment, na který cílíme. Více informací můžete také zjistit v našem článku kolik stojí online marketing.

Bankovní produkty jsou obecně dražší na proklik než klasické produkty e-shopů. Další obecný faktor je celkový potenciál zobrazení reklamy, který je zde daleko nižší než u Googlu. Pokud máme poměr 100 zobrazení na Seznamu a 1000 na Googlu, tak reklama na Googlu bude levnější na zobrazení/proklik ale zároveň může být menší kvalita uživatelů tzn. lidí kteří nekonvertují.

To se týká především vyhledávací sítě. Co se týče sítě obsahové, což mohou být jak bannery tak videa, v přepočtu na konverzí se jeví Sklik jako lepší systém než Google Ads.

Shrnutí

Vyplatí se tedy inzerovat na Skliku? Určitě je to příjemný reklamní systém, který si najde místo v komunikační strategii. Pro některé segmenty je jistě důležitější než pro jiné, které se spolehnou čistě jen na Google.

Z propasti zapomentují Sklik jistě vytáhla skvělá práce seznamu s obsahem a podporou publisherů a Sklik tak nabízí rozhodně lepší alternativu obsahové síti Google. V rámci vyhledávací a produktové reklamy vidím do budoucna potenciál spíše u Googlu a očekávám, že Seznam zde bude dále klesat.

David Šipka

David je marketingový guru a má na starost vedení oddělení online marketingu. Jeho analýzám neuniknou ani nejmenší odchylky.