Skip to main content

Spousta podnikatelů si zkouší vytvořit své webové stránky svépomocí a nejlépe zadarmo. Je ale tvorba webových stránek zdarma dobrý nápad? Ano, určitě se tím ušetří značné náklady, ale ve výsledku toto rozhodnutí může nadělat více škody než užitku. Pojďme se na to podívat detailněji.

Webová stránka je Váš prodejce, který pracuje 24h denně

Web design je novodobý prodej 21. století. Dříve byl dobrým prodejcem takový obchodník, který měl skvělou komunikaci a ovládal prodej po telefonu. Dnes je dobrý prodejce ten, který umí prodávat online.

Ve srovnání s klasickým prodejem, je online model daleko více škálovatelný. Váš web může v jednu chvíli prodávat produkt nebo službu stovkám zákazníků. Více můžete najít v našem minulém článku Online podnikání je jasný směr do budoucna.

Webové stránky jsou Vaše aktivum a reprezentují Vaši firmu. Čím více stránku aktivně rozvíjíte, tím lepší zaujímáte pozici na vyhledávačích jako Google nebo Seznam. Ten, kdo si tuto skutečnost neuvědomuje, se tak vystavuje riziku, že ho snadno předběhne konkurence, která bude mít celkově lépe vyřešený online model podnikání (webové stránky, SEO optimalizace, business model).

Dnešní realita je taková, že bez webových stránek není skoro žádný business dlouhodobě konkurence schopný. Stačí, aby Váš konkurent měl lepší web, kde má lépe vysvětlený produkt nebo službu a zákazník půjde tam.

Dnešní zákazník je naučený tak, že veškeré své problémy nejprve začně googlovat. Díky smartphonům má dnes každý mobilní internet a vygooglovat si cokoliv je otázka sekund. Co se ale stane, když zákazník narazí na web, který si majitel dělal sám? Pojďme se na to podívat blíže.

Tvorba webových stránek zdarma

Dnes je velmi snadné vytvořit si vlastní webovou stránku bez nutnosti rozumět programování nebo grafice. Nástroje jako wix.com, webdone.cz, mioweb.cz a spoustu dalších jsou uzpůsobeny tak, aby uživatel vše zvládnul sám, bez nějakých technických problémů. Co se ale stane, když se do tvorby webových stránek pustí člověk, který nikdy žádný web nedělal?

Šance na úspěch jsou malé

Web design má svá pravidla a triky. Pokud je znáte a víte jak stylizovat text, kam umístit grafiku nebo fotky, celý web může mít mnohonásobné vyšší konverze (objednávky) než řešení lajka. Jde především o to, aby uživatel na webu měl velmi dobrý UX (user experience) zážitek a vše mu bylo maximálně jasné a srozumitelné.

Jakých konverzí může docílit člověk, který nemá s web designem zkušenost? Pravděpodobně velmi malých nebo žádných.

Platformy pro tvorbu webových stránek zdarma mají předpřipravené šablony, ale je nutné si uvědomit, že každý produkt, služba nebo firma je unikátní a jedinečná. Prezentace bude vždy vyžadovat úpravy na míru potřebám dané prezentace tak, aby byly co největší šance konverze. Tady je několik základních chyb začátečníků na webových stránkách vytvořených zdarma, které vůbec neřeší.

1) Webová analytika

Můžete si něco myslet, něčemu věřit, ale až data ukážou, jestli jste měli pravdu. Základní chyba lidí, kteří si vytvořili web zdarma je, že vůbec nesledují a nevyhodnocují data z webové analytiky.

Je ale nutné si uvědomit, že například vyhodnocení chování uživatelů na webu za poslední půl rok, může mít zcela zásadní dopad na úspěch nebo neúspěch webové stránky.

2) Návštěvnost

Většina lidí, kteří mají web zdarma, si myslí, že s hotovým webem je všechna práce u konce. Naopak, nejtvrdší práce teprve začíná. Aby Vám nová webová stránka zvýšila obraty a zisky, je třeba pracovat na stabilní návštěvnosti. Návštěvníci se musí na Váš web nějak dostat a jen tak samo od sebe se to nestane.

Návštěvnost se může budovat například pomocí obsahového marketingu, seo optimalizace, PPC reklamy nebo sociálních sítí. Je ale vždy nutné zvolit ideální nástroj vzhledem k dané situaci.

3) Budování silné pozici ve vyhledávačích (SEO)

Přední pozice ve vyhledávačích je novodobé nejcennější aktivum každé firmy. Čím dál více lidí, když mají nějaký nový problém, tak první co udělají, že dotaz napíšou do vyhledávače. Firmy, které se umístí na svých hlavních klíčových slovech na předních příčkách, mají zajištěný stabilní přísun nových a nových zákazníků.

Jak asi bude řešit SEO optimalizaci člověk, který si web udělal zdarma? Takový člověk si vůbec neuvědomuje, že každý nový web by měl ihned začít pracovat na SEO optimalizaci, aby ho vyhledávače začali co nejdříve ukazovat na předních příčkách vyhledávacích výsledků.

SEO optimalizace je velmi komplikovaná činnost, na kterou se specializují celé agentury a firmy. Lajk v žádném případě nebude mít ponětí, jak by se svoji novou webovou stránkou měl pracovat tak, aby se dostal  do popředí díky SEO optimalizaci.

4) Branding, logo a vizuální podoba

Drtivá většina lidí, kteří si tvoří web zdarma, vůbec neřeší branding, logo a celkovou vizuální identitu webu. Logo, sladění barev dělá obrovský vizuální a profesionální dojem z celého webu. U nás veškerou grafiku zastřešuje člověk, který se tím živí a ví přesně, jaké tvary a barvy zvolit, aby celkový dojem byl co nejlepší.

Jak si myslíte, že asi dopadne celková vizuální identita webové stránky pod vedením lajka, který nemá žádné zkušeností s grafikou, barvami a obecnou prací s jednotlivými formáty (png, jpeg)? Je jasné, že když se pak návštěvník webu bude rozhodovat mezi 2 firmami, zvolí určitě tu, která na něj zapůsobí více profesionálním dojmem.

Proč bych si chtěl něco dělat u firmy, která nemá ani profesionální webové stránky? Bude tak vypadat i jejich práce? Přesně takto přemýšlí návštěvníci webu.

5) Optimalizovaný business model pro online prostředí

Prodej na webové stránce je zcela odlišný od normálního fyzického prodeje. Je nutné začít přemýšlet jako návštěvník webu, který má potencionální zájem o Váš produkt nebo službu.

V první řadě je důležité se podívat na Vaši službu nebo produkt a zjistit, jak nejlépe by se dala prodávat v online prostředí. Pokud je třeba hodně osobního přístupu a kontaktu, bude dobré přemýšlet nad nějakým chatovacím systém na web, který vybídne ke kontaktu. Pokud ale budete prodávat například šroubky, matice a podobný materiál, bude dobré mít vše maximálně automatizované, aby jste jen dohlíželi na stavy skladu.

Za další, každé podnikání vyžaduje určitý styl komunikace, která vyhovuje danému segmentu zákazníků, plus je nutné vše nastavit tak, aby mohl návštěvník webu snadno provést konverzi (objednávku služby nebo zakoupení produktu).

Myslíte, že je možné, aby nad těmito otázkami přemýšlel začátečník, který si chce udělat web zdarma?

6) Rychlost načítání

Rychlost načítání webu je jedna z klíčových parametrů každé webové stránky. Přirozenou motivací každé webové stránky by mělo být, aby rychlost načítání byla co nejrychlejší. Kvalitní optimalizace webu na rychlé načítání se skládá z mnoha faktorů (především technických).

Například největší chyba začátečníků při tvorbě webu je, že do webu vkládají fotky v plné kvalitě (velikost fotky např. 4 MB) a celé načtení webu z pohledu google nebo seznamu je úplně špatně. Takové weby jsou zásadně vždy umístěny na zádní příčky vyhledávání.

Pomalé načítání webu obecně velmi snižuje uživatelský zážitek z prohlížení webové stránky z pohledu návštěvníka webu. Velké procento lidí stále nemá vysokorychlostní internet a při delším načítání už automaticky web opouštějí a jdou ke konkurenci.

Závěr

Tvorba webových stránek zdarma může být určitě dobrá pro různé neziskové organizace nebo sportovní kluby, které nejsou zaměřené na zisk. U webových stránek, které ale mají primárně sloužit ke generování zisku, si osobně myslím, že uživatel, který nemá přímo zkušenost s online byznysem a web designem, nemůže nikdy docílit výsledku jako člověk, který se tím živí nebo minimálně má nějaké zkušenosti s výše zmíněnými činnostmi.

Pokud opravdu řešíte náklady a je pro Vám zatěžko investovat několik desítek ticíc do webu, který bude tvořit základní kámen Vašeho podnikání, doporučuji investovat alespoň do nějakých kurzů tvorby webových stránek na naučmese.cz, kde získáte cenné rady, tak aby web působil alespoň nějak seriózně a dával smysl.

Petr Sanetrník

Petr má ve Webfusion na starost organizaci jako je nastavování procesů, vedení porad nebo určování strategických cílů do budoucna.